header iklan

Friday, March 11, 2011

KEBURUKAN AIR OSMOSIS BERBALIK(RO WATER).


RO(Reverse Osmosis) Water atau air osmosis berbalik sebenarnya tidak baik untuk diminum. Saya nak kongsikan pengetahuan tentang keburukan air osmosis berbalik a.k.a RO Water. Semoga bermanfaat bagi semua pembaca di blog ini.


1.TIDAK MENGANDUNGI SEBARANG ZAT

Air R.O adalah air paling kosong. Dikenali juga sebagai air mati. Memang bersih dan bebas daripada kuman tetapi tidak membawa manafaat kepada keperluan kesihatan kita. Kita hendak keluarga kita minum air yang berzat, bukannya air kosong.

2.TIDAK ADA ELEKTROLIT MINERAL (AMAT BERBAHAYA!!!)

Apabila sesuatu air tidak ada elektrolit mineral, ia amat cepat menyerap radikal bebas daripada makanan yang masuk ke dalam badan kita. Radikal bebas memang kita ketahui merupakan penyebab utama pelbagai penyakit berbahaya di dunia ini. Radikal bebas ini pula akan digunakan di mana sahaja air itu sampai. Jika air itu digunakan di otak, maka radikal bebas akan ke otak. Kalau air itu beroperasi di jantung, paru-paru, buah pinggang, usus-usus dan lain-lain, maka ke situ jugalah radikal bebas tadi akan beroperasi sama. Alangkah bahayanya!

3.MELEMAHKAN SISTEM PERTAHANAN/ IMUN BADAN

Oleh kerana air R.O tidak ada sebarang zat, maka apabila ia masuk saja ke dalam tubuh, ia juga akan menyerap/ mencuri zat-zat yang ada dalam tubuh kita. Hukumnya sama seperti gula biasa yang kita gunakan. Oleh kerana ia tiada sebarang zat/ nutrien, maka ia akan mencuri zat daripada badan kita sebaik sahaja ia masuk ke dalam badan. Ini amat berbahaya terutamanya kepada orang yang telah sedia sakit. Sudahlah sakit, akan kehilangan zat pula. Air RO amat bahaya jika diberikan kepada mereka yang sakit. Hentikan hari ini juga.

4.TIDAK ADA MINERAL

Mineral sangat penting untuk tubuh badan kita. Sebab itu Allah menjadikan semua air tawar di dunia ini mengandungi mineral dan hidup pada zaman yang lampau. Oleh kerana dunia semakin tercemar, maka takungan air mineral hidup ini hanya tinggal 5 tempat sahaja di seluruh dunia . Cuba fikirkan? mengapa kerajaan tidak membenarkan air RO yang dibotolkan dilabel sebagai air mineral- mesti ditulis sebagai air minuman sahaja? Mengapa? Ini kerana air mineral sangat tinggi nilainya dan mesti sah sumbernya, barulah boleh dilabel sebagai air mineral.

Maklumat ini saya dapat setelah membuat pencarian di internet. Anda boleh juga baca versi orang puteh punya di Wellsphere, ArticaleBase dan Demineralised water.

Jika anda nak minum air, saya nasihatkan minumlah air mineral. Minum air nano hidrogen lebih baik kerana bukan sahaja air ini bermineral malah mengandungi anti-oksida yang tinggi dan beralkali. Kalau tak mampu beli penapis air M6, cukuplah sekadar membeli air mineral atau nano hidrogen di vending machine M6 berdekatan tempat anda.

Keputusan di tangan anda sama ada mahu meneruskan minum RO water atau tidak. Saya hanya menyampaikan.

167 comments:

  1. salam... untuk kesihatan yang terjamin... selalu la minum air mineral....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best itu ialah Mineral RO yang ada TDS control boleh control mineral dalam air.Kalau penapis air tidak ada TDS control semua mineral dalam air akan di buang. Air dalam Botol yang selalu di letak atas dispenser itu tidak ada mineral kerana ia purely RO.
      Jangan minum air botol atas dispenser itu. Botol itu selalu recycled untuk jimat cost dan tak selalu di cuci dengan betul.Di europe Botol ini boleh diguna sekali sahaja dan kalau di pakai balik dia di cuci betul betul degan detergent.

      Delete
  2. salam,penapis air m6 tu mcm mn

    ReplyDelete
  3. Salam, saya ada dengar pulak di sebuah blog lain air mineral tak berapa bagus kerana ia memberatkan buah pinggang untuk sentiasa memproses mineral. Blog tu pulak menyarankan RO water kerana ia berfungsi sebagai air kosong mencuci, dan air paip dirumah jika dimasak juga adalah air kosong.

    MINTA PENCERAHAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ro Terbaik... Alhamdulillah....

      Delete
    2. Memang benar..sebab mineral yang ada dalam air adalah mineral bukan organik yang hanya diperlukan oleh pokok..mineral yang diperlukan oleh badan manusia adalah dari makanan..Lagipun pada masa sekarang lebih banyak bahan terlarut yang berbahaya terdapat dalam air seperti logam berat, ubat-ubatan, bahan radioaktif dan racun. Tiada satu penapis air pun yang dapat mengenalpasti dan mengelaskan antara "mineral baik" dengan bahan pencemar berbahaya.

      Delete
    3. salah.bagi saya x setuju lansung.Tuhan kite buat elok dah.ade ke untuk pokok.air asli berbagai kasiat.cari la fakta jgn dok auta.air ro baik untuk jangka pendek sahaja.untuk nak buang toksin dalam badan .untuk orang sakit.tu pun untuk waktu pendek.

      Delete
    4. Best itu ialah Mineral RO yang ada TDS control boleh control mineral dalam air.Kalau penapis air tidak ada TDS control semua mineral dalam air akan di buang. Air dalam Botol yang selalu di letak atas dispenser itu tidak ada mineral kerana ia purely RO.
      Jangan minum air botol atas dispenser itu. Botol itu selalu recycled untuk jimat cost dan tak selalu di cuci dengan betul.Di europe Botol ini boleh diguna sekali sahaja dan kalau di pakai balik dia di cuci betul betul degan detergent.

      Delete
    5. Biasa la... orang bisnes...orang ni kata dia punya bagus, orang ni pulak kata barang dia lagi bagus....hmmmm....

      Delete
  4. ko cakap mcm x cukup akal la.dlm air tulen mane ade mineral.mineral tulen hanye terdapat dlm buah2an,sayuran,bijirin,tenusu dll kecuali air.unsur air adalah h2O.hidrogen2 + oksigen= air.jd ade mineral ke dlm unsur tu?ko pk la sendri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap kau cakap orang tak cukup akal, dia tu cuma nak tanya je nak dapatkan penjelasan yang kau ni nak merendahkan orang tu kenapa, kau bagus sangat ke. Orang yang kata orang lain bodoh sebenarnya dia lah yang bodoh. Kalau nak suruh manusia berfikir sendiri baik biar tak de sekolah biar tak de cikgu. biar semua orang fikir sendiri tanpa ada panduan. nak cakap jangan ikut perasaan sendiri je

      Delete
    2. aku sokong juki-juki.. kekadang manusia nie.. cakap main lepas je..
      air sibuk nk ditapis2...
      tp mulot hati tu xnk lak die tapis..
      mulut xde insurans
      nk aku insuranskan pakai takaful ke kurnia..

      Delete
    3. Menurut majalah MASSA yg pernah dikeluarkan oleh malaysia dahulu dari kajian yg dibuat air RO dan air suling adalah air yg tebaik.. krn ianya x mengandungi sebarang bahan bahaya utk kita. Sebarang zat atau mineral boleh didapati dari makanan kita spt buah2an, nasi dan sebagainya krn ianya lebih mudah serap kedalam badan dan cukup menampungi keperluan zat dan mineral. Sebarang zat atau mineral yang tedapat dlm air tidak mampu untuk menampung keperluann kita. Kita perlu minum air yg terlalu banyak utk memdapat secukupnya. Lagi pun mana ada orang hanya minum air saja setiap hari tanpa mengambil sebarang makanan. Jadi nak kata badan kita xdpt cukup mineral krn minum air RO xbetul la. Cuba tanya para doktor mineral mana yg lebih bagus .. yg ada dalam air atau bahan makanan. Jadi utk menjaga kesihatan kita lebih baik minum air yg tiada bahan bahaya dan dapatkan zat/mineral dari bahan makanan. Sebenarnya arkitel yg tuan rujukan itu dikeluar oleh mereka yg xfaham apa itu air RO.. dl air RO ini digunakan secara meluasnya oleh tentera terutamany tertera laut, Singapura, Nasa dll.

      Delete
    4. ooo 'celik akal' jual alat penapis..

      kalau aku la aku tak beli dgn org yang jual penapis tapi tak reti nak tapis mulut bila bercakap..

      Delete
    5. h2O.hidrogen2 + oksigen= air.
      h2O.hidrogen2 + oksigen= air + mineral = air mineral
      h2O.hidrogen2 + oksigen= air + kopi = air kopi

      Soalan;
      air zamzam air paling baik didunia. Adakah ia kosong atau ia bermineral?

      terima kasih n xmo gaduh2. huhu ;)

      Delete
    6. hanya satu air mineral terbaik dunia = air zam2...air mineral y lain hanya mempunyai mineral tidak organik yang tidak boleh diserap oleh badan kita...buah pinggang akan menapis semua mineral tidak organik di dalam air itu untuk dibuang, kesannya, suatu hari nnt penapis buah pinggang ini boleh rosak atau mineral tidak organik tadi akan berkumpul menjadi batu karang... jika di hospital, semua pesakit diberi minum air RO, supaya mereka sihat...kalau Dr di hospital menggunakan Ro kenapa pula kita tak nak guna...mineral yang boleh diserap tubuh adalah mineral yang organik yang diperolehi dari sayur dan buah...sila baca buku dan rujuk buku agar kita tak salah faham...badan memerlukan mineral dari buah dan sayur bukan air...badan kita hanya memelukan H2O bukan air mineral..hanya teknologi RO sahaja dapat menghasilkan pure air H2O...

      Delete
    7. air zam2 special case. xleh nk pertikai. air mineral biasa bila diuji akan menjadi warna coklat karat dan berbau besi karat. tp air zam2 bila diuji jadi hijau dan bau seolah2 bau sayur (spirulina). wallahua'lam. =)

      Delete
  5. kalo nak tahu itu air terbaik,kite lakukan ujian air....g kedai cari "water electrolisys tester".kalo air itu bersih dia xakan berubah water,bau dan xade bahan terlarut.nak tahu lebih lanjut pasal RO boleh cari kat you tube "ape itu reverse osmosis"..
    saya ade produk terbail..bio pure elken..
    berminat boleh hubungi di facebook Iena karim..gambar baby pink...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diamond Water FilterJune 11, 2012 at 2:16 AM

      Saudari Wet akan mengenal pasti benda asing dalam air.... Elken alah Ro water airnyer terlalu bersih.... Air mineral pula mengandungi mineral....... Fikirkan.....

      Delete
    2. ya air Ro adalah air terbaik... untuk keterangan lanjut boleh berhubung di 012 3113433 atau 012 2721559

      Delete
    3. Mineral dalam air seperti zink, besi tidak bagus untuk badan terutamanya buah pinggang. Jika air mineral diminum berterusan maka lama kelamaa bahan mineral akan terkumpul dalam buah pinggang yang tidak dapat dicerna oleh tubuh badan yang akhirnya penyakit buah pinggang melanda.Badan kita hanya memerlukan H2O SAHAJA.

      Delete
    4. RO adalahair yg tulen. Jika anda x nak minum skrg dikhuathiri satu ari nanti anda akan gunakan bukan untuk diminum tapi untuk mencuci buahpinggang..fikirkan lah. Hubungi saya liza 0122927851

      Delete
    5. Air dari RO tak elok jika dimimum berterusan. Ianya adalah acidic (berasid). Sila lihat ini http://www.snyderhealth.com/water_ionizers/distilled_and_reverse_osmosis_water.html

      Delete
    6. ohoo..Celik Akal pnjual pnapisssrupenye..tp apasal mulut dia x pnah lak minum air yg ditapis aaa..x brape nak celik jugak tu..

      Delete
    7. kalaulah anda kata air RO tu bersifat berasid sedangkan bacaan pH 7 dan apa bila ia bercampur dengan CO² ia akan jadi pH 6.5 - 6.8, apa pulak yg akan berlaku kalau kita minum air limau nipis atau air oren. dah sah² limau yg bacaan pHnya 3 itu bersifat asid. bermakna air limau nipia atau oren 10,000 kali lebih berasid berbanding dengan air RO. menurut pakar kesihatan Dr. Bruce Miller, sila baca jurnal yg ditulisnya. sumber rujukan www.wqa.org (ni baru betul² pakar air peringkat dunia). yg duk cakap lebih² ni kebanyakan salesman yg nak melariskan penapis air dia. cakap biar berfakta, rajin²lah baca jurnal yg melambak di perpustakaan.

      Delete
  6. klu ko cakap unsur air tu adalah h2o(hidroged2+ oksigen= air) itu betul,tp bukan air utk di minum la celik akal! cuba ko kaji kenapa air zam2 tu bagus d minum?apa unsur yg ada pada air zam2 n apa keistimewaannya bro..... tak dapat amal minum air zam2,dpt yg hampir sama keistimewaannya pun oky la dr minum air utk basuh kereta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air apa yg hampir sama, habaq mai sat... Cakap sume nak sama Air Zam2... Air Zam2 memang terbaik....

      Delete
    2. air zam2 tu tak perlu d pertikaikan kebaikannya sebab tu mukjizat....tak perlu kaji2 dan tak perlu d banding2 sbb tidak akan ada satu pun yg akan sama kecuali Allah mnghendakinya....so jgn pandai2 nak banding atau menyamakan ia dgn yg lain atau pun yg hpir serupa ngan zam2.......utk selamat jgn d panjangkn isu air zam2, yg penting PERCAYA itu satu mukjizat!

      Delete
    3. Menurut kajian oleh kerajaan arab saudi,
      1. kandungan mineral dalam air zam zam tak pernah berubah sejak mula dulu hingga skrg dan tak pernah dirawat. tapi air mineral kita skrg adalah air yang dirawat baru dpt air bermineral mcm kt kedai..
      2. kawasan telaga air zam2 tak pernah dicemari dgn alga, atau bakteria atau apa2 benda hidup yg lain.mksudnya mmg air zam2 sgt terjamin bersihnya..beranikah anda nk bandingkan air mineral skrg dgn air zam2?

      takkan ada satu air pun yg dpt disamakan dgn air zam2

      Delete
  7. klu nak tau pasal air utk d minum bleh call or msg saya d no 0145545181 (qushay_qaadiriyyah@yahoo.com) sabah n sarawak k

    ReplyDelete
  8. masing2 mengatakan produk mereka yg terbaik...xde hal laa ...tp jgn sampai memburukkan produk org....aku baca artikel ni mmg syok dah ..last2 promote M6 rupenye...jap2 lagi ade pulak dealer Bio aura cakap Air M6 x elok diminum...Bio Aura yg terbaekkkk.....pastu dealer elken plak cakap bio aura menipu...elken yg terbaik......lantak korang laa ape korang nak minum....

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh..!!! kau pun sama macam dia org takde ilmu main ckp je,mcm lembu ,,mana ada elken ckp mcm tu,,semua dealer elken sama mcm pakar air ckp( Mr Elvin Teng CWS ll),saya bukan dealer(pengguna) tpi banyak dealer elken yg sy jmpa bila promote sy,mereka tk kata pun brang mereka terbaik,cuma mereka kata sistem penapis R.O ada pakar air..sama mcm, kita buat rawatan dihospital klu takde doktor pakar berani tak kita buat rawatan disitu ?,jadi penapis R.O atau penapis jenama lain,kesemuanye utk merawat air..,tpi ada kah mereka mempunyai pakar air..,berani kita minum penapis air yg tiada pakar air... ,hanya di syrkt Elken SAHAJA yg mempunyai 4 org pakar air dan mereka ini berada di dlm syrkt ELKEN.

      Delete
    2. bukan susah sangat pun nak lantik pakar air. itu business strategy jah. hati-hati lar

      Delete
  9. ro water dia hanya sesuai untuk org yg dah sakit buah pinggang sahaja dan tak sesuai untuk orang yg sihat ......kerana org yg sihat memerlukan minerel... nak selamat check www.nsf.org tpi air zam2 mmg terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa cakap untuk org sakit je untuk smua la..jangan pcya kta org tak bgus la..boleh dapt skit la..tu smua tipu sistem ro pling bsar kat sngpura ada tak pnuduk kat sna mati sbab minun air ro tak lgi btmbah ada la

      Delete
    2. tunggu yg sihat tu jadi sakit buah pinggang baru p minum air ro

      Delete
    3. klu dah sakit br nak minum ro jwb nyer makin bnyk la kos untuk ubati sakit buah pinggang. kesian, mencegah lebih baik dari mengubati.

      Delete
    4. ini lgi satu manusia banggang,,org cerita pasal PENAPIS air... dia cerita pasal air TELAGA zam-zam....memang air zam terbaik,tpi dia bukan penapis bodoh...,sistem penapis boleh kita beli simpan kat umah..,ekau boleh bawak balik ke telaga zam-zam simpan kat umah.ekau.klu sistem penapis R.O pun ekau tak mampu beli jgn ckp lah ekau boleh beli air zam-zam tu .balik dri mekah dpt lah sebotol,cukup ke minum harian sekeluarga....ekau sorang pun tak ckup.hu..hu

      Delete
  10. salam... sedap mulut kata org kurang akal,cermin lah diri tu, baru kursus ttg AIR dah lebih2 kutuk org..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku bukan baru kursus.aku berckp dgn ilmu,maksud nye TAHU,klu tak tahu makna nye tak berilmu, faham tak bodoh,tak payah kursus pun.budak darjah satu pun faham.aku tak suka tengok cermin, mcm kau.patut tengok,,,sebab muka kau mcm karat besi.tu hu..hu

      Delete
  11. Yg sebenarnya kita tak perlu bertekak tentang air yg kt minum sbb air yg dibekalkn oleh kerajaan ke umah kt mmg da selamat, cuma kt hanya perlu fkrkn jak mmg air tu da slmt tpi adakah ia sihat utk d minum sbb bnyk kndungan yg lain selain mineral yg d perlukan ole badan.....spt trkandung bahan yg lbh bahaya iaitu klorin, arsenik, plumbum, asbestos, bahan karsinogen dan bahan trihalometana yg merupakan punca pnyakt kanser. Air zam2 tak blh d buat bndngn dgn air yg lain d dunia ni....so tak prlu dbicaraknnya kerana itu mukjizat. sbnrnya wlaupun kt tak minum air mineral dan kt minum air RO tpi kt dapat mineral stp hari drpda makanan yg kt makan, dan makanan sbnrnya lbh tggi mineralnya brbndng mineral yg ada dlm air paip sdngkn mudarat dlm air paip lbh bahaya.......fikir2 kan lah air yg anda minum 'Selamat tapi belum tentu SIHAT'....

    ReplyDelete
  12. betul2 boleh runding...tiap2 ari dapat punya mineral..salah 1 contoh ubat gigi, semua org tiap pagi gosok gigi, bahan mineral yang tersangkut celah gigi trus masuk ke perut lpas sarapan. dapat dah mineral secara x langsung. x sedar tu... ape nak risau air RO. ni baru 1 contoh x sedar...

    ReplyDelete
  13. Isu tentang air ni bukan baru sahaja d bahas kan di negara kita tapi da lama di bicarakan oleh dunia trutamanya para pengkaji air dan pakar air dunia. Di mana2 pun kita boleh lihat isu air d bicarakan samada d TV, surat khabar atau pun radio. Bgitu juga dgn sistem Reverse Osmosis, bukan perkara baru d temukan tetapi da lama d guna pakai oleh negara2 maju d dunia spt US, Jepun, singapura dan bbrapa negara lain. Pakar air dunia pun da iktiraf, bgitu juga dengan Badan Air Sedunia WQA dan setuju bahawa air yg d bekalkn ke rumah2 kt sdh trcemar dgn bahan2 logam, kimia dan ubat2an.....dan tidak ada satu teknologi yg dpt mnyingkirkan bahan trsebut kecuali sistem RO. ini kerana bahan2 trsebut sudah larut d dlm air minum. Prsoalan mineral itu stp hari kt dapat dr makanan yg d makan, so tak da masalah lngsng pun kalo kt minum air RO malah ia mmbantu meringnkan tugas sistem bandan kita utk trus mnyerap air kerana air tu da bersih. Brkenaan Knyataan doktor brgantung meminum air yg tidak ada mineral sepanjang hayat blh melemahkn sistem badan memang betul, cuma kena baca balik kenyataan tu betul2 jgn slh faham. Doktor kata BERGANTUNG HARAP SEPANJANG HAYAT, brmaksud minum air jak tpi tak mkn2 atau minum air lain spt susu baru blh melemahkn sistem badan....tpi mana ada org tak makan2 spanjng hayat? pilihan d tgn anda nak minum air yg terus trcemar dan byk MUDHARAT atau minum air yg BERSIH dan dptkn mineral dr apa yg d makan. fikir2 la sahabat ku utk kesihatan diri sndiri dan kluarga....bukan utk nak menangkan sistem penapis syrkt....tpi biarlah brilmu dlm mmbuat prnytaan.......wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong 100% keyataan ini...ilmu ialah jalan pelita hidup.so gunakan ilmu yg ada untuk
      membuat keputusan dan piliha adalah terserah pada diri sendiri.

      Delete
    2. Saya suka baca komen ni. Tidak bersifat emosi tetapi penuh dengan fakta. Saya setuju kenyataan diatas. Semua jenis penapis air sifatnya utk menapis benda asing yang kotor. Untuk memilih penapis air yang benar2 diyakini kebersihannya adalah RO. Zaman sekarang tidak sama dengan zaman dahulu. Air sungai dan air laut sudah dicemari dgn pembuangan sisa toksin industri pkilangan, baja2 dan bahan kimia yang berbahaya. Hanya sistem RO sahaja yang dapat myingkirkannya. IJN pun guna RO. Tanpa RO, buah pinggang kita terpaksa berusaha keras utk menyingkirkan mineral berat yang terdapat dalam air sepertiklorin, arsenik, plumbum, asbestos, bahan karsinogen dan bahan trihalometana yg dapat merosakkan buah pinggang. Pusat Dialisis pun sdh semakin bertambah di Malaysia. Ini menunjukkan statistik pesakit buah pinggang semakin bertambah. Sebaiknya, pilihlah pnapis air yg ada pgiktirafan Badan Air Sedunia (WQA.) Kita rujuk kpd pakarnya. Buatlah penelitian fakta tentang air demi kesihatan anda dan keluarga anda sendiri. Keputusan di tangan anda untuk memilih jenis penapis air yang anda mahukan.

      Delete
  14. BTOL2..RO TERBAIKKKKK....KLU NK BERCKP 2 BIARLH ADA ILMU..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul..petikkan KEBURUKAN AIR OSMOSIS BERBALIK(RO WATER)ni main tulis je bohong kuat mcm la si penulis ni seorng pakar air..tak thu pe2 diam je la

      Delete
  15. Assalam..
    apa yang boleh runding cakap tu mmg betul.. Better kita minum air RO sebab air RO ni fungsi dia untuk mencuci buah pinggang dan fungsi darah.. Metal IOn yang akan menjadi agen kanser yg terbesar.. So untuk mendapatkan sistem penapisan air yang terbaik.. call saya untuk product COWAY ( The
    Best Water Filtration system)

    * FREE Installation, Maintenance & Warranty
    * Mendapat sijil HALAL JAKIM
    * Mempunyai 3 suhu (Hot/Warm/Cold)
    * Renthal Scheme untuk golongan yang kurtang berkemampuan.

    Sila CAll saya 019-305 0098 (shamsul)

    ReplyDelete
  16. Saya pengguna ELKEN dah hampir setahun (Beli tahun lepas atas harga ahli bernilai RM4K lebih). Melalui pengalaman, memang rasa airnya sedap diminum. Rasa yakin dengan kebersihan air yg hendak diminum. Sehingga hari ini, saya masih menggunakan penapis air ni.

    Namun, ada beberapa keburukkan yang saya rasa saya patut kongsikan:
    1) Jika nak hilang dahaga..rasanya air ni tak begitu baik. Walaupun dah minum banyak rasa tekak macam kering...macam dahaga..pelik rasanya.

    2) Asam/asid dalam perut menjadi2. Sebelum ini (minum air biasa), rasanya maslah asid keterlaluan..tapi semnjak bbp bulan lepas rasa asam dr perut keterlaluan. Penah saya termuntah lepas bbp jam makan..then bila minum air (elken) utk neutralkan rasa asam tu..ianya tak membantu malah asam tu makin teruk. So, terpaksa sy minum susu. Saya juga disahkan mngidap gastrik selepas 2 hari puasa perut sakit, berangin & of course berasid. Skg walaupun dah seminggu reda dpd gastrik sy masih lagi mengambil ubat anti gastrik (kunyah)..sbb rasa asam dlm perut masih tak hilang.

    3) Rasa mudah letih...Mgkn sbb mineral yg kurang dr dlm air RO ni ditambah makanan harain saya yg mgkn tiada mineral yg betul2 diperlukan badan.

    4) Rasa air RO ni nipis..jika minum byk air ni, kencing pun byk..penah saya bwk bekal air ni balik kampung (Sy tinggal di Johor, kg di Kelantan). Bila rasa dahaga..minum air then sekejap rasa nak kencing...rasa dahaga lagi..berulang2..pelik x penah jd mcm ni dulu..

    Saya beri komen ni atas pengalaman saya sendiri, tak maksud nak kondem RO/ELKEN sbb sy masih lagi pakai air RO skg..masih lagi ahli ELKEN skg..mgkn pakar2 air dpd ELKEN leh kongsi pendpat ttg masalah sy ni.

    Utk memastikan air yg sy minum (RO) tu x memudaratkan sy skg ni sy tambahkan sedikit mineral (supplement tambahan) ke dlm air RO sy tu...baru 3 hari try rasa asam tu smkn berkurangan.. Air yg lepas diletak mineral tu skg dah tak berapa sedap diminum dah..rasa payau kepahitan sikit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ruginyer awak ni, nampak sgt kurang ilmu pengetahuan ttng RO Elken. Saya nasihatkan awak jumpa upline awak semula dan jumpa Mr Michael R Long (Pakar Air Sedunia) beliau sedang berada di KL selama roadshow RO ini. Tambahkan ilmu RO dan pemakanan Supplemen agar awak tahu konsep kesihatan yg mcmana yg awak kena belajar. Maaf kalau terguris.. tq kerana membaca. :)

      Delete
    2. Salam. Tidak ada kena mengena dgn air. Segala yg berlaku di badan awak tu adalah disebabkan pemakanan. Air hanya sebagai pengangkutan kpd darah n nutrien. Air RO adalah nutral. Ia bukan asid n bukan alkali . Pemakanan anda yg menyebabkan asid semakin byk dlm bdn, H2O bukn asid n bukan alkali. Awak perlu meniliti semula mknan awak. Awak kena ambik supplemen yg lebih beralkali. Sisa2 mknan yg masih ada di dlm usus anda yg mana berasal drp mknan2 yg berasid, yg melekat pd usus2 anda mengeluarkan gas dan menyebabkan anda gastrik. Antara mknan2 yg perlu awk elak spt aym,mknan pedas,seafood dan bykkan mkn sayur. Kerap ke toilet adalah disebabkan pemknan anda juga.

      Delete
    3. assalam.... kalo awk de gastric,alang2 awk da ahli vvip elken,awk kena mkn spirulina elken,sy stuju dgn Epoy n Cantik Sal.sy da lbih setahun minum air RO Elken.xde masalah,tu smua pemakanan,sy tambah ngn spirulina lg best,sentiasa bertenaga.

      Delete
    4. sy pengguna R.O,sy ada gastrik up line sy mr law,syorkan sy ig6, (elken)allhamduliah baik.

      Delete
  17. Maaf jika saya mencelah. Air RO adalah elemen air yang terbersih tetapi malangnya, ia tidak mempunyai mineral yang diperlukan didalam badan. Sedangkan mineral didalam air sangat penting dan baik untuk kesihatan badan. Oleh itu, apa yang penapis air M6 lakukan terhadap air paip yang ditapis.? Ini adalah persoalan yang perlu dijawap dengan pengetahuan secara teknikal. Terdapat 6 tahap tapisan air kesemuanya yang dilakukan oleh penapis air M6. Pada tahap pertama, ia akan menapis kotoran kasar dan lumpur, manakala tapisan kedua pula, menapis kotoran yang kasar yang lebih halus dari penapisan awal tadi dan juga membuang bau air paip, Seterusnya air itu akan melalui proses pemulihan dan perbersihan air, seperti proses RO. Tetapi, penapis air M6 tidak membiarkan air tersebut hanya air tulin dan kosong tanpa mineral seperti RO! Proses penapisan seterusnya, akan menambah, mineral kedalam air tadi yang diperlukan didalam badan. Dan seterusnya menambah zat2 mineral yang berkualiti untuk awet muda, menambah tenaga dan memulihkan sel yang rosak didalam tubuh badan. Air itu akan dirawat semula sebelum akhirnya selamat diminum, menyihatkan, menyegarkan, mencerdaskan minda, awet muda dan mampu meredakan dan merawat pelbagai penyakit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf kerana mencelah...
      saudara saudari air R0 adalah air yang sangat bersih... tapi anda kena ingat bersih saja tidak cukup...? manusia perlukan keseimbangan dalam tubuh badan... bagi mereka yang mempunyai penapis air R0 tidak perlu risau hanya dapatkan produk2 kesihatan seperti spirulina,alfafa dan banyak lagi... sanggupkah anda setiap bulan membelinya...??? berapa kosnya??? tubuh badan manusia memerlukan 80% alkali dan 20% asid.. menurut kesihatan... oleh itu anda tidak boleh pertikaikan perkara ini...?? penyelesaiannya adalah dengan mendapatkan sistem rawatan air alkali di rumah anda sendiri dan ini dapat membantu anda menjimatkan kos perbelanjaan... KENAPA SAYA KATAKAN INI??? air minuman R0 mudah di dapatkan dan harga lebih murah berbanding air alkali yang harga 3x lebih mahal... oleh itu FIKIRKAN LAH....??? saya fikirkan anda adalah orang yang pandai dan tahu membuat pengiraan...

      Delete
  18. Tak perlu lah saye rase kite ni begadoh di sini, kalo kite nak pileh RO, sile lah, kalo tak nak, udahlah. Kalo tak suke RO, nak pileh M6 sile gak lah, siape yang nak pileh, itu kembali kepade putosan maseng2.

    perselisehan mesti dijaohkan, persatuan mesti dikuatkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju..isu air nk dijadikan satu perdebatan pulak..walhal masing2 nk promote biz masing2...bangunlah orang melayu... orang cina ada berdebat ke sal isu air ni yerk???? fikirkan....

      Delete
    2. assalam. sori menyelit yer. saya nak bg pendapat saya lah, sebenarnya kita x pernah pun dgr di mana2 pelosok dunia ni ada air tulen pon. yg ada air sungai, jeram, air laut, telaga, mata air dan mane2 pun air tersebut x tulen kerana adanye mineral...nenek saya yg dah tua tu dah la kurang selera makan,kalo sy boh dia air RO hari2 mati kering dia da agaknye..Lg 1,manusia akan lekas mati kalo x minum air walau ada makanan.jadi kehadiaran mineral dalam air adalah penting bg kebanyakan manusia sbb yg masalah buah pinggang kene lah ada treatment skit..DALAM 1 HARI MANUSIA PERLUKAN LEBIH AIR BERBANDING MAKANAN. so kene lah harapkan air yg bermineral...

      p/s saya bebas dr mana2 agen RO n Mineral n hanya fikirkn yg terbaik buat saya n family....maaf kalo menyinggung ; )

      Delete
    3. Siapa kata air tulen xade kat pelosok dunia ni... korg tahu tak bahawa air hujan dan air sungai adalah air tulen ? Iaitu 0 mineral..sama seperti air ro.. kaji selidik dulu,,cuma skrg kita xdisarankn minum air hujan dan sungai sbb dah tercemar... sebenarnya dah berjuta tahun nenek moyang kita semua minum air ro..kalau xpercaya nnt time hujan g check bacaan tds.. mesti 0 ;)

      Delete
    4. betul saya sokong alam semulajadi bila hujan bumi tak simpan mineral pun ...diorg ni tak sekolah kot.sedap mulut jer,org dah kata bercakap biar dgn ilmu,tak tau main sebut je,,,tu yang sy angin tadi.takpe lah biar dia sorang yg bodoh,,jgn kita ikut bodoh.janji hanye dlm ELKEN saja ikut bodoh-bodoh buat gila-gila.(luar biasak)

      Delete
  19. camnilah stakat sy tau skrg cmpny Coway telah brjaya mnakhluki pasaran dunia dlm mmbekal produk penulenan air di rumah n Pejabat (sistem RO), BUKAN d M'sia shj tau..

    Tp kt M'sia pn stakat sy dah servey (johor) kt UTM, mpjbt, mpjb, hospital Pakar Johor, hospital Pakar puteri, stadium larkin, kbyakan msjid n surau, majlis agama Islam, sbilangan kedai mamak, skolah n byk lg.. Luar Johor plak, Jakim, Sirim, kbyakan korporat, msjid shah alam, Tabung Haji, KLIA, n mcm2 la semua dah psg Coway.. Padahal skrg baru tahun ke6 kot kt M'sia.

    Produk lain2 yg popular ni Singapore pn xlepas nk msuk. Sbb yg jual kwn2 je, yg bli pn kwn2 la. Ajen nk habiskn stok la katekn. N fyi, Only Coway have the R&D Centre kt Korea. Yg len ni kilang2 ntah pape je. Ada modal letaklah Dr. LUSUKA ke Dr. LUTAKSUKA ke.. NAMPAK?

    Ketahuilah fungsi air dlm bdn hnyalah (3) utk mengurangkn suhu bdn, mengalirkan nutrien n membuang toksin.

    Juga kperluan mineral apa yg dperlukan n utk apa klw yg dprlukn tu. Mineral organik n inorganik tu juga apa.

    Jd klw anda dah tau, nnt barula anda sedar elektrolit la hydrogen la dlm air tu utk bdn sume adalah MENGARUT.. ISH2

    ReplyDelete
  20. Minumlar air R.O. sebelum doktor mengesahkan anda perlu minum air R.O. utk jaga buah pinggang yg dah terlalu berat memproses "minerals" selama ini.. kerana bnyk kes sakit buah pinggang doktor nasihatkan minum R.O.

    Contact/sms me for info.... Air Penulenan RO Elken.
    Sal, h/p:0176275891. :)

    ReplyDelete
  21. Salam Saya Zaza, dari Shah Alam.

    Saya nak berkongsi dengan anda semua. saya adalah salah seorang pesakit yang Pedih ulu hati yang sangat teruk. Setelah saya mengamalkan makanan tambahan ELKEN,dan meminum air RO. Alhamdulillah
    dengan izin Allah saya sihat.. jika ada sesiapa yang nak berkongsi dan masalah bersama saya sila hubungi saya : zaza - 016 282 4670

    ReplyDelete
  22. Klu iku who dan pakar air dunia robert long air ro adalah best for badan manusia pergi baca dulu jagan ikut cakap orang biasa ikut cakap pakar itu yang penting.

    ReplyDelete
  23. Betul...! tapi Bagi saya cakap orang ada faedah nya kita dengar jika perkara itu mendatangkan kebaikan pada diri.Jangan ambil yang tak baik. ambilah yang terbaik utk kita...

    ReplyDelete
  24. As salam,abis org yg cuci buah pinggang untuk hidup menggunakan air adalah air....mineral? air reverse osmosis...dan tidak ambil terlalu banyak...kite dpt sumber galian dari sistem pemakanan...skrg air mineral tu mempunyai bahan logam berat..saya pun Elken..saya nak kongsi sikit kepada mereka2 yg sangsi,saya ada pakai K200 kt umah k.sebelum ni saya minum air biasa saya kerap sakit dada..bila minum R.O dalam masa 2 bulan..saya rasa fresh sebenarnya..saya amalkan MRT.baca kandungan air Elken tul2 baru leh decide k..

    ReplyDelete
  25. jgn gaduh2 minum air sembahyang jerla..aku minum air elken umah kakak aku sedap airnya...skrg tengah servey nk beli 1 tp x tahu brand apa, x nak yg mahal2 x mampu,ada sapa ejen2 penapis air leh bg harga murah sila reply cepat nk beli ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa..jawapan yang bijak...kami hanya tawarkan harga rm110 sebulan untuk penulen air coway..servis setiap 2 bulan selama 5 tahun..alat tukar ganti, penapis air,waranty..suma company tanggung..set apointment atau sms untuk maklumat lanjut..akmal 016-2475697

      Delete
    2. bley tau x knp woongjin bankrup ye???

      Delete
    3. Maaf nk mohon pencerahan skit pasal produk coway, betul ke org ckp...produk coway ni sewaan selama 5 tahun, lepas 5 tahun produk diambil semula oleh company, lepas tu plak kalo nk pakai lg kena sewa lg 5 tahun...maaf sekali lagi kalo tersilap produk...

      Delete
    4. syarikat coway hanya menkayakan company dia, tapi elken dia menkayakan ahlinya.... hehe (luar biasak)

      Delete
  26. saya nak tanya, penapis air elken ni ada sijil halal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya suka soalan anon..penulen dan penapis air saya dapat pengikhtirafan dari jakim..sijil halal yang sah!

      Delete
    2. Mesti lah ada sijil halal..dapat pengiktirafan dari jakim...iaitu Elken bio...

      Delete
    3. website jakim sahkan ia halal...
      http://www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/senarai-permohonan-luar-negara-yang-diluluskan

      scroll ke no. 11...

      terim kasih

      Delete
  27. xpayah gaduh2 pasal air...sy pun pengguna air RO BIO PURE ELKEN baru 2 bulan, dan sedikit perkongsian sy sejak mengamalkan minum air RO masalah sembelit sy dh selesai,kalau dulu setiap 2-3 hari sekali terpaksa makan ubat pelawas utk buang air besar tapi sekarang xperlu lagi,tiap2 pagi boleh buang air besar dgn mudah. Bagi pendapat saya secara jujurnya air RO adalah yg terbaik, jika nakkan air RO secara semula jadi adalah air hujan..Gunakan TDS meter utk menguji tahap ketulenan air maka jawapannya air hujan adalah air bersih tanpa pencemaran dgn bacaan 0 begitu juga air RO BIO PURE ELKEN juga bacaannya 0...so sy yakin pilihan sy pengguna air RO dan pengguna RO yg lain adalah pilihan bijak... utk dapatkan DEMO ujian ketulenan air dan penerangan lanjut boleh call sy 017-2979575... anda lihat,anda dengar,anda rasa dan anda buat keputusan. pilihan di tangan anda.

    ReplyDelete
  28. Kami sedang mencari mereka yang ingin menjadi agent kami. Dengan bermodalkan hanya S$89.00 (Dolar Singapura) sekali saja seumur hidup, anda layak untuk menjadi agent. Tiada yuran bulanan. Tidak perlu simpan stock. Tidak perlu maintain bulanan. Lungsuri http://www.natures-secrets.net dan daftar sebagai Agent. Didalam ruang "I am referred by:" letakkan nama referral "srigs" dan seterusnya lengkapkanlah pendaftaran dan bayaran secara Paypal. Anda akan diberikan satu Alkaline Hydrogen Stick dan Website dengan ID pilihan anda setelah bayaran anda diluluskan dan diterima oleh pihak kami.

    ReplyDelete
  29. Ehemm.. asslmkm adik adik semua. (umur sy baru 20an,sbb ramai bertegkar kat sini pngil semua adik adik je la ye). Adik adik tak usah lah bergaduh, nnt time sakaratul maut kalau sua air coway ke Ro ke M6 ke rasenye semua pakat teguk je kan.. jd takya gduh n putus silaturahim sbb nnt tekak kite duni akhrat bertambah tmbh haus.. bile abg dengar adik adik berkelahi abg ambil keputusan lepas ni dah tanak minum air dah.. :( abg dah serik sgt2 nengok adik adik sume tengkor..

    ReplyDelete
  30. RO is the best! Siapa yg cakap RO bukan yg terbaik, dia adalah silap! dan dia bukan pakar air! Nak rujuk pakar air sila rujuk Water Quality Association [WQA] (WQA.ORG), sila cari pakar air di sana... Anda juga boleh rujuk pakar nutrisi tentang air yg kita perlukan H20 semata2 atau mineral dalam air.. Jd jangan jadi jahil murokkab; jahil yg bersusun2 (dia tak tahu pun dia itu jahil)... Jadi kepada pemilik blog ni, jgn malas belajar... Buat malu kaum melayu sahaja...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bijak anon..kebanyakkan orang bercakap tanpa ilmu..

      Delete
  31. Memang bagus produk dari coway ni..skang ramai orang guna..kebanyakan customer yang amik dari saya berpuas hati dengan servis company coway…saya nak berkongsi kebaikan ini dengan suma orang..datang la jumpa saya untuk berkongsi ilmu dan pengetahuan…http://ibringwellness.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA COMPANY WOONGJIN BANKRUP YE???

      Delete
    2. ade pakar air ke ? takut lah kalu tada pakar air..was-was di buatnye..

      Delete
  32. saya bukan lah pakar air klu nak bekongsi benda nie tp ape yg saya taw mineral dlm air bukanlah jenis mineral organik. bermakna di sini mineralnya susah nak di serap di dalam badan. lgpun kebanyakan air sekarang dah blh di ketegorikan sebagai air sakit kerana ianya jernih tetapi adakah kandungan mineral di dalam air itu selamat tuk di minum. dengan kadar pencemaran sungai sekarang air tidak lagi cukup bersih dan bebas drpd bahan tercemar. jika berkata tentang mineral adalah baik sekiranya ianya di ambil daripada jenis2 yg organik seperti sayuran dan buah2an. kenapa perlu minum air mineral tuk mendapatkan mineral yg belum tentu baik tuk badan.? dan sy lihat banyak compeny water filter skrg nie. sy percaya airnya bersih tetapi adakah cukup bersih kerana segala mendapan akan tetap terkumpul pada filternya. jika mereka jawab "ada servis 6 bln sekali"..so maknanya selama 2-5 bulan tu terpaksa juagalah minum air yg belum cukup bersih...?so bagi saya di sini air yg terbaik ialah H2O kerana ianya benar2 air tulen. dan hanya blh di dapati dari proses RO. cuma membezakan sistem yg di gunapakai tuk setiap produk tu tuk mengekalkan keaslian produk mereka bagi mengekalkan air RO itu tetap pada kadar bacaan TDS = 0.

    ReplyDelete
  33. Ohh yes..R.O Bio Pure Elken mempunyai kebaikan yang telah disahkan. Pakar air level tertinggidan terulung dunia, Michael R. Long dari US pun telah mengesahkan R.O Bio Pure adalah yang terbaik di Asia dan mendapat pengiktirafan dunia iaitu mendapat cop Mohor Emas dari WQA S-300. Dan beliau sendiri telah menyertai Elken atas keberkesanan produk itu sendiri.

    Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami:
    Aril - 0124679877 @ Balqis - 017-4244782 (Kwsn Utara)

    ReplyDelete
  34. Air RO BIO PURE ELKEN adalah yang terbaik...saya mmg penguna setia product2 ELKEN. Utk keterangan lanjut boleh hubungi saya di 0163473274 (Tengku Ann)

    ReplyDelete
  35. semua jenis air boleh diminum,tetapi air yang jenis macammana sesuai diminum dan diterima oleh badan,jawapannya air yang bersih iaitu H2O.macamana na dapatkan air bersih@H20 ni???Jawapannya boleh dapatkan dikawasan aliran air dibukit,gunung-ganang,yang conform2 tiada pencemaran.Persoalannya adakah kita tinggal dikawasan bukit,gunung-ganang dan yang paling penting tiada pencemaran??Jawapannya TIDAK mungkin kerana majoriti manusia sekarang tinggal dikawasan bandar@moden yang dikelilingi oleh kilang-kilang.Apa yang kilang lakukan?Apa yang kilang proses?Bahan apa yang kilang pakai untuk menghasilkan produk@barang kilang tersebut?dan yang utamanya dimanakah kilang melupuskan bahan yang tidak elok digunapakai semula??Jawapannya anda jawab sendiri...lagi 1,pernah x dengar dalam berita@surat khabar melaporkan mayat bayi dijumpai disungai,mayat mangsa pembunuhan or others dijumpai disungai!!sebenarnya klu na diikutkan logik kita minum AIR MAYAT...bergantung kepada pemahaman masing-masing.Jadi dimana kita hendak dapatkan air yang betul2 bersih??Adakah kita kene berpindah ke kawasan pergunungan yang ada air bersih!!!Laporan dari staf yang bekerja di Syabas sendiri mengatakan air yang masuk dirumah kita ini tidak selamat untuk diminum walaupun ditapis melainkan tapisan yang menghasilkan air tulen@bersih.berapakah usia sistem perpaipan air kita?10 thn,20 thn atau 30 thn???kerajaan tempatan sendiri telah meneliti tempoh untuk pembaikan@pemulihan semula sistem saluran air ke setiap rumah memakan masa selama 10 tahun untuk dilaksanakan.Jadi keputusan ditangan individu sama ada hendak yang terbaik ataupun tidak...Muhasabahlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap sume org nak minum air jgn lupa baca bismillah. assalamualaikum.

      Delete
  36. gua memang anti orang promotekan produk Elken dengan memberikan fakta yang songsang!!!

    ReplyDelete
  37. gua memang anti orang promotekan produk Elken dengan memberikan fakta yang songsang!!!

    ReplyDelete
  38. http://www.wongsoogeh.fueledbymila.net/

    ReplyDelete
  39. Robied Hood...napa lu anti Elken..jelez ye..org Elken ni rajin...rajin promote produk yg baik hasilnya berpndaptn lumayan..x pi mncuri..berkongsi cara sihat..cantik ..n mnmbah pendapatan

    ReplyDelete
  40. harap sume org nak minum air jgn lupa baca bismillah.
    assalamualaikum.

    ReplyDelete
  41. Assalam...

    kesimpulannya ..den hanya cari terbaik antara terbaik,pas semak brand2 di WQA,hanya RO Bio Ken Elken no 3 terbaik dunia & no 1 Asia dpt Gold Seal WQA iaitu PURE H20 0ppm tak mudaratkan kesihatan buah pinggang.
    Nak dpt pengiktifan ni bkn senang WQA,bkn dr segi kualiti air,material produk jenis grade mkn & penapis2 yg ditukar mesra bumi malah halal.Cek la brand masing2 kat WQA side.

    Sumber air paip zmn ni tidak spt dulu mineralnya jenis non organic(tidak larut)dlm bdn.Nak mineral drpd vit2 organic spt spirulina elken,sayuran2 & buahan.
    Benar air zam2 adalah air mineral terbaik drpd ALlah tp tu sumber airnya diMekah masih suci.Sumber air paip mineral Malaysia drpd sungai2 yg tercemar.?

    Kesihatan den sekeluarga termasuk adik2 semua bertambah baik malah service elken terbaik hanya benar2 kotor filter baru dia tukar.
    Den dulu pakai daimond sanggup trade in RM200 rebet nak amik Bio Ken 1 masa thn 2005 dulu...

    Wasalam den bkn ahi Elken

    ReplyDelete
  42. Memang diakui kebaikan RO Elken tapi sangsi tentang kehalalannya. Dimanakah tempat pembuatnya. Jika di buat di USA adakah mereka akan fikir tenang halal haramnya. Kebanyakan bahan penapis ceramic di buat dari tulang2 haiwan dan lebih parah lagi ada yang di buat dari tulang babi. Kalau pembuatan itu dari bahan yang tidak halal maka sekeluarga yang minum air tersebut sentiap hari minum air haram. Ada dalam perbahasan ini mengatakan RO Elken mendapat pengiktirafan halal JAKIM tapi tidak di bagi link. Sape2 yg ada maklumat sijil halal Jakim bagi RO Elken mohon bagi link supaya pengguna muslim yakin akan kebersihan dan kesuciannya.

    ReplyDelete
  43. tp knp sebotol ro lebih murah dr sebotol mineral? mungkin ke sbb ro xde mineral maka harganya pon jd murah banding ngan botol mineral? maka sbb itukah ro ni low klass nye dari mineral?? saje tanye...cer jawab sket

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air kalau nak ikutkan sepatutnya mmg murah..yelaa dulu org minum air ro pun free je.Allah swt yg bg.. iaitu air sungai dan air hujan.. tp sbb dah tercemar skrg .. kenalah byr skit utk charge tapisan dan byr duit pekerja.. kalo nak lg jimat beli je penapis ro yg terbaik di asia iaitu bio pure elken.. xpyh beli botol.. air mineral pun ade je yg murah 0.80 je..kalo nak beli spritzer tu mahal sbb iklan je .. and lg satu pernah dgr pasal ecpi dan air anugerah tak.. jual sebotol smpi rm 8.. padahal air ro ..cuma mahal sbb dah ada bacaan al quran..alhamdulillah ..so jgn pikir2 dah.. jom pasang skrg kat rumah ..call 0176760654 ..tq

      Delete
  44. Salam, Semua penapis air baik dan bagus belaka, kerana telah dikaji dan dilulukan oleh Kerajaan. yang tak baiknya sebab semua mahal-mahal belaka..... Walaupun mahal tapi saya ada solusinya, iaitu bayar kredit bulan2. Saya boleh uruskan untuk yang berminat membeli penapis air ELKEN boleh hubungi saya didaerah Kulim kedah atau sekitarnya (yang jauh pun bleh) 019-4761562) ustaz Faiz.

    ReplyDelete
    Replies
    1. korang buat mlm ni dah baca lom hukum komisen mlm oleh ustaz zaharuddin. semak dlu hukum makan komisen mlm. klu hanya guna sahaja tak jual barang ok lar

      Delete
  45. untuk gout dan batu karang baik guna air alkali. kalau air RO kena t tambah suplement macam 'alkelete'

    ReplyDelete
  46. Saya menjual RO BIO PURE ELKEN yg diiktiraf pakar air dunia... utk bayaran bulanan pun boley.. nk pakai free pun boleh.. saya ada cara. Just call zaza 0123750571 utk pertanyaan n utk pemeriksaan kualiti air dirumah anda.

    ReplyDelete
  47. PILIHAN TERBAIK ADALAH ELKEN BIOPURE KEN-SERIES dan saya adalah salah seorang dari jutaan pengguna produk terbaik ini.
    http://mariahamsah.blogspot.com/p/biopure-ken-series.html

    ReplyDelete
  48. manusia bukan tumbuhan yg hanya menyerap air.R.O terbaik nk mineral atau bagai boleh dpt dari makanan.igt air yg kita minum akn ditapis oleh buah pinggang.kalau kata minum ro boleh sampai masuk keseluruh badan apsal tak kata air sirap,teh, kopi.tak logik dan tsk berasas. dia kata melalui pengetahuan dia tp R.O diiktiraf oleh pakar air melalui ujian bukan pencarian di internet.nak tau lebih lanjut pasal RO atau tahap kesihatan air boleh cari saya 0182488705

    ReplyDelete
  49. salam semua. saya pemilik asal blog nie. dah 2 tahun saya tinggalkan. untuk makluman semua, info yang terkandung dala mblog ini di ambil dari blog2 lain. untuk tujuan perkongsian sahaja. tiada maksud lain. maafkan saya kalau info salah. saya dah terlupa password blog ini. apa2 pon num saya masih betul. ridhuan

    ReplyDelete
  50. Klu semua tau kisah2 air...kita org x perlu sekolah tinggi2 ...kenapa tu..nak tau!!!..klu sekolah tinggi tahap PHD pun x guna ijazah x laku...mr R Long pakar air tahad antarabangsa tahap v1 pun org x percaya.....MALANG SUNGGUH PAKAR AIR TU BERSEKOLAH ...BELAJAR HABIS BERJUTA2......KASIHAN DIO.

    ReplyDelete
  51. Tuan2 & puan2 sekalian.
    Sebenarnya begini, tentang RO dan mineral. RO especially dr Elken adalah paling baik untuk kesihatan. Badan kita memerlukan air yang bersih iaitu air RO. Kalau nak cakap pasal mineral, memang air RO tiada mineral sebab iya air tulen. Tulen maksudnya tiada benda asing didalamnya. Klu mineral, kita dpt dr mana? Dari makanan terutamanya buah-buahan. klu tak nak minum air RO x da yg marah. Korg sakit siapa yg peduli kan? Jgn copy paste je dr internet klu x tau kbenarannya. Sbb sebaris ayat suda cukup menunjukkan anda tu bgaimana. Jumpa d internet la.. Air RO bahaya la.. Kepala otak x pndi berfikir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku ni br nk bli..tp kesimpulsn yg aku dpt elken kena bli mineral brand elken dan coway lak dh ada minera kt dlm air tu...sekian.

      Delete
  52. sebut pasal air. pengalaman saya betul atau tidak xpasti. sepanjang 9bln isteri mengandung dia hanya minum air bio sunnah, sbila dilahirkan anak yg dapat cerah kulitnya, luar biasa berbanding 4 anak yg lain n sangt pintar. umur sekarang 1th kulut cantik xmasalah, masalah penyakit xpernah kena hatta selsema. Adakah air tu memang baik utk kesihatan. sbb bila ana keletihan bila minum cepat pulih????

    ReplyDelete
  53. ini semua poyooo...

    ReplyDelete
  54. sembahyang istikarah, minta pd allah tunjukkan mana yg terbaik.
    klau benar kita sayangkan diri dan keluarga kta. alhamdulillah sy dah buat memang Allah lorongkan untuk memilih air RO

    ReplyDelete
  55. minumlah air yang halal.
    atas sifat ciptaan Allah - setiap air ada kelebihan dan kekurangannya
    kita adalah doktor terbaik untuk badan kita - minum semua jenis air dan utamakan air yang sesuai dan memberi lebih kesihatan
    sesetengah minuman atau makanan sesuai pada seseorang tetapi kurang sesuai pada kita dan begitulah sebaliknya.
    Air umpama lelaki atau perempuan - kenapa dalam begitu ramai, kita hanya memilih seorang isteri (atau tidak lebih dari 4)/ seorang suami sahaja.

    ReplyDelete
  56. penapis ni mahal sbb mlm.... mana nk cover bayar imbuhan.. so upkan hege produkla.. klu dikaji sedikit.. agen jual beberapa set produk dh bleh dpt free dah.. so xkan la company nk kuarkan duit sendiri utk bayar ejen2 dia.. so dia upkanla hege produk tuh.. penapis air memang bagus tak dinafikan.. tq

    ReplyDelete
  57. berat lagu ni nk beli air hok mano.. semua org ckp air x molek ni.. pah x pyh air lah ag gak.. jem2,,

    ReplyDelete
  58. bila minum air RO memang rasa nak kencing. Tidak membantu menghidrat badan. Pengalaman saya minum air RO dah 10 tahun. Kini tak minum lagi air RO. . Maintenance pun tinggi bila nak tukar filter...MINUM AIR MINERAL ADALAH TERBAIK.

    ReplyDelete
  59. Nak tanya, u all semuakan pakar air... tahniah... saya minum 2 2 sekali.. RO & Mineral .. sebabnya:

    1. RO air tulin - memudahkan buah pinggang berkerja... 2 kali sehari minum
    2. Mineral - ada oksigen katanya (org tak ada ilmu cakap macam ni le, jgn mare)- depa kata baik untuk jantung dan keseluruhan badan dan otak- Tanpa oksigen jantung kita susah berkerja.... oksigen ni katanya pembunuh kanser...manusia dan benda yg hidup semuanya perlu oksigen utk hidup( makanan kanser adalah gula).

    Tak salah saya untuk mengatasi darah yg tidak cukup oksigen hendaklah mengambil garam dengan air sejuk di waktu pagi terutamanya waktu sahur. Bila digabungkan dengan air sejuk maka klorida akan aktif. Pengambilan garam cara yg betul akan menghilangkan penyakit. Yg diperlukan di dalam garam adalah klorida, ion-ve kerana klorida inilah yg memegang zat besi dan oksigen.

    Pantang garam adalah garam adalah suhu panas, kerana apabila garam ini dipanaskan, kerana apabila garam ini dipanaskan maka sifat ion negatif akan rosak. ini bermakna yg hilang adalah klorida (CI) verion-ve, yg tinggal hanyalah natrium ion+ve yg bersifat asid.

    Bg sayur-sayuran dan buah-buahan yg direndam dalam air yg mengandungi banyak oksigen akan lebih segar dan jangka hayat pertambah panjang. Begitu juga manusia, jika minum air yg mempunyai banyak oksigen maka jantung lebih mudah berkerja. Org yg pengsan, terpaksa dibuat CPR kerana nak bagi oksigen supaya jantung boleh berkerja semula.

    Apa yg saya faham, org yg sakit buah pinggang disebabkan pemakanan dan ubat-ubat yag diambil dalam sukatan yg berlebihan hinggakan selalu buah pinggang terpaksa bekerja lebih keras hingga menjadi rosak. Jika sudah rosak, air RO adalah air minuman yg perlu diminum (filter badan dh rosak). Bagi yg masih sihat, maka lihat diet menu yg dikeluarkan oleh hospital.... makanan yg boleh mengurangkan beban buah pinggang bekerja dan perlu air yg beroksigen.

    So, saya rasa saya perlu keduanya sekali.

    Maaf jika cerita saya dah melalut....

    ReplyDelete
  60. Saya sokong bumi, kita perlu kedua nye skali, utuk otak, jantung, buah pinggang dll.. selang seli bg seimbang. Dan kita sebagai org islam boleh menjadi kn apa2 sumber air sebagi penawar dgn membaca ayat2 suci al-Quran @zikir pada air sebelum minum kerana sifat air boleh merakam apa sahaja yg kita baca.

    Penyembuh penyakit bukan di sebabkn oleh air yg kita minum tp doa yg kira baca pada air yg masuk kedalam bdn. Kajian telah di buat oleh pakar dari jepon yg mangatakan air boleh merakam apa sahaja yg kita bisik yg baik mahupon yg xbaik dan akan berubah sifat.

    Dakam kajian beliau air yg di ucap kata2 baik akn berubah menjadi molikul yg sangat cantik dan bersinar manakala bila di ucap kata2 negative air tersebut akn berubah menjadi pudar dan bentuk tidak sekata (hodoh).

    Beliau juga telah membuat kajian ke atas air zam2 dan mendapti air tersebut mempunyai molikul yg sgt cantik, bersinar dan mengandungi tenaga yg xdpt di urai kn. Beliau sgt kagum dgn penemuan tersebu.

    Sehubungan dgn penemuan tersebut dlm konteks kita sebagai muslim percaya pada bacaan doa pada air dpt menyembuhkn penyakit selain dr air zam2. Sbb tu la dimana2 majlis bacaan yassin dan tahlil kita selalu meletakn air di tgh2 dgn membuka penutup. Ustan Hasan Din juga memberi pendapat yg sama tentang sifat air dan kata beliau bygkn air yg dapat merakamkn apa yg kita baca bygkn pula betapa air zam2 itu bersifat penwar kerana beribu-ribu thn brada di bawah masjidil haram dan semua org berdoa, zikir, smyg dan mengucapkn kata2 yg baik. Hanya Allah sahaja yg mengetahui keagungan air zam2 dan sifatnya. Sumber ini saya dapat dari tv al- hijrah bertajuk kebaikan air zam2...


    Kita sebagai org islam patut bersyukur kerana dpt menikmati mukjizat ini sehingga hari ini.. alhamdulillah.

    Sekian..

    ReplyDelete
  61. jomm minum air bersih RO..Kongsi kebaikannye.. rekomen 7 combo you dapat
    Rm10 000 ribu!!!!!!...bole bayarrr hutangggg!!!!
    sangatt senangg dan mudah... jangan gaduh gaduh..jomm cari duett!!!!!!!!!
    sms 013 352 5090

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup !!!!!!!!! terbaek !!!!!!!! air lain ade ke kongsi kebaikan dpt RM10 000 +++ ?

      Delete
  62. http://www.elken4u.com/eRegistration.php?refid=000100239984https://www.facebook.com/sheedata

    berminat bole visit..tqvm

    ReplyDelete
  63. Saya baru beli penapis air KENT jenama memang best lain dari lain. Boleh control mineral.
    Mereka ada bermacam macam jenis ikut budget dan harga pun berbaloi. Air tak perlu masak pun.
    Boleh layari website mereka di www.mishkaat.com.my

    Introducing Mineral RO™ Technology


    Keeping in mind the disadvantages of RO technology, Kent has invented a new technology called the Mineral RO™ Technology. This patented technology has all the benefits of the RO technology, while eliminating its limitations.

    Kent’s patented Mineral RO™ Technology uses an innovative TDS (total dissolved solids) control valve which allows the user to control the amount of essential natural minerals present in drinking water. It ensures that the RO purified water does not have a bitter taste and the pHis maintained around 7. It also enables the user to adjust the amount of TDS in purified water according to one’s taste.

    This technology is based on double purification where in water after passing through RO, is also passed through Ultra Violet (UV) radiation and Ultra Filtration (UF). Secondary purification by UV/UF ensures that when the pores of RO membrane open up and allow harmful micro-organisms to pass through, they get deactivated/filtered out by UV/UF.

    ReplyDelete
  64. xPAaSSALAM..

    aIR TU SEBENO NYE BACA BISMILAH SELAWAT 3X KALI JE...DARI DLU PUN ORG PAKAI AIR YG SAMA JE..SIHAT ALHAMDULILLAH...CUME PEMAKANAN KITA XBAIK MENYEBABKAN KEROSAKAN BUAH PINGGANG...CE SEMAK PUNCA PEMAKANAN YG MEROSAKKAN BUAH PINGGANG...MINUM AIR SELALU PUN XBAGUS...TAPI KENA MINUM SEBELUM DAHAGA..TU TANDANYA KALAU DAH DAHAGA ANDA MENGALAMI DEHIDRASI..IN SHA ALLAH APE YG DICIPTAKAN ALLAH SWT TU DAH CUKUP SEMPURNA...PENAPIS BUAH PINGGANG DAH TERBAIK..CUMA PENJAGAAN BUAH PINGGANG TU KENA JAGA..KALAU RAJIN MAKAN...SESEKALI RAJIN2 LA PUASA...SELAIN MENEUTRALKAN FUNGSI2 ORGAN DALAMAN (TU SEBENARNYA TUJUAN BERPUASA SELAIN DARIPADA KITA MENGIKUT SURAHAN ALLAH SWT) MAKAN BUAH2 SEBELUM MAKAN NASI..JGN CAMPURKAN MAKANAN LAUT DENGAN DARAT ;)

    ReplyDelete
  65. salam semua kalau nak tanya pasal air yang gerenti bersih dan tapisan yang terbaik boleh tanya saya 017-629 0939

    ReplyDelete
  66. Certifications

    Before buying a water purification system make sure that the product and company are listed on NSF & WQA websites since this are the tested and certified products.A CE certification is also advantageous
    most of the product in the market are not certified.

    NSF INTERNATIONAL, - nsf.org
    WATER QUALITY ASSOCIATION,USA - wqa.org
    SWISS CERT PVT. LTD.

    ReplyDelete
  67. orang kite mudah terpengaruh dan terpedaya.depa2 ni guna fakta sains.manipulasi fakta untuk meniaga.barang2 tu pada asasnya kite tak perlu.tapi tuan2 mungkin terbeli sebab mampu dan merasakan itu adalh baik pada anda.itu terpulang.cuma bgi saya.selagi air itu semulajadi cth air mineral asli.air bukit ke.mata air ke.sungai ke.telaga ke.air paip ke.semua ok.tapi perlu lihat la......sesetengah kawasan sisitem paip kotor.perlu tapissan ,tapi bukan ro.tapi buang kotoran sahaja.bukan segala mak nenek.jgn ubah sifat air tu.maksud saya isu nya bukan air elok x elok.tapi orang nak jual produk.itu yang kate elok x elok tu.buat kajian la.............mereka yang chat macam mane.............bagi saya cara hidup.................Nabi kite suruh macam mane....ade kite buat.?.....tengok org yang chat ....makan berpada2.riadah kene rajin.minum air sungai je.makan la yang semulajadi ..............kalau anda nak anda akan cari kebenaran............InsyaAllah Tuhan akan tunjuk.............

    ReplyDelete
  68. Demo airr ro dgn eletrolizer..satu pembohongan terancang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa itu dgn eletrolizer spelling betul tak.

      Delete
  69. Zaman dulu muslimin buat wudu dengan air bersih yang tidak ada apa apa jenis kotoran dan chemical sebagai clorine,floride etc.Zaman sekarang air ada sebagai bagai bahan dalam.Kita mesti keluarkan bahan ini baru wudu kami sah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sah atau tak kena rujuk fatwa weihh

      Delete
  70. xpayah gaduh.. solat hajat mintak petunjuk yg mana elok...
    bagi saya RO the best... kalu nak air mineral minum air zam-zam.. bkn mineral dari AIR PAIP yang sudah letak bhn kimia... sejarah keluarga saya telah membuktikan RO telah membantu ibu saya hilang dari sakit gout.. ini berlaku slps 4bln tertipu dgn penapis yg kononnya bermineral bagus utk kesihatan.. jenama XXX xnak bg tau.. bertaubat la bg yg jual penapis ni...

    ReplyDelete
  71. Best itu ialah Mineral RO yang ada TDS control boleh control mineral dalam air.Kalau penapis air tidak ada TDS control semua mineral dalam air akan di buang. Air dalam Botol yang selalu di letak atas dispenser itu tidak ada mineral kerana ia purely RO.
    Jangan minum air botol atas dispenser itu. Botol itu selalu recycled untuk jimat cost dan tak selalu di cuci dengan betul.Di europe Botol ini boleh diguna sekali sahaja dan kalau di pakai balik dia di cuci betul betul degan detergent.

    ReplyDelete
  72. Chlorine , Kanker , dan Penyakit Jantung

    " Kami cukup yakin , berdasarkan penelitian ini , bahwa ada hubungan antara kanker dan air yang mengandung klor . "

    - Medical College Of tim peneliti Wisconsin

    Menambahkan klorin untuk air minum adalah praktek yang dimulai pada 1800-an dan 1904 oleh sebagai standar dalam pengolahan air , dan untuk sebagian besar tetap jadi hari ini . Sayangnya , klorin tidak digunakan karena itu yang paling aman atau paling efektif cara desinfeksi , itu hanya yang termurah . Terlepas dari semua kemajuan teknologi , kita pada dasarnya masih mencurahkan pemutih dalam air kita sebelum kita meminumnya . Efek jangka panjang dari air minum diklorinasi telah baru-baru ini diakui . Menurut Dewan Kualitas Lingkungan AS Of , " Risiko kanker di antara orang-orang yang minum air yang mengandung klor adalah 93 % lebih tinggi dibandingkan mereka yang air tidak mengandung klorin . "

    Sejarah Klorin Bahaya

    Dr Joseph Harga menulis sebuah buku yang sangat kontroversial di akhir tahun enam puluhan berjudul coronaries / Kolesterol / Klorin dan menyimpulkan bahwa penyebab dasar dari aterosklerosis dan menghasilkan entitas seperti serangan jantung dan stroke , adalah klorin . Dr Harga kemudian memimpin sebuah studi dengan menggunakan ayam sebagai subyek uji , di mana dua kelompok beberapa ratus burung diamati di seluruh rentang mereka hingga jatuh tempo . Satu kelompok diberi air dengan klorin dan lainnya tanpa . Kelompok dibesarkan dengan klorin , saat diotopsi , menunjukkan beberapa tingkat penyakit jantung atau peredaran darah di setiap spesimen , kelompok tanpa tidak memiliki insiden penyakit . Kelompok dengan klorin dalam kondisi musim dingin, menunjukkan tanda-tanda lahiriah sirkulasi yang buruk , menggigil , terkulai bulu dan penurunan tingkat aktivitas . Kelompok tanpa klorin, tumbuh lebih cepat , lebih besar , dan ditampilkan kesehatan yang kuat . Penelitian ini juga receipted dalam industri unggas dan masih digunakan sebagai referensi saat ini . Akibatnya , produsen unggas yang paling besar menggunakan air dechlorinated . Ini akan menjadi kesimpulan akal sehat bahwa jika rutin air keran diklorinasi tidak cukup baik untuk ayam , maka mungkin tidak cukup baik bagi kita manusia !

     

    ReplyDelete
  73. Klorin Bahaya Hari ini
    Ada banyak beralasan kekhawatiran tentang klorin . Bila klorin ditambahkan ke dalam air kita , menggabungkan dengan senyawa alami lainnya untuk membentuk trihalomethanes ( produk sampingan klorinasi ) , atau THMs . Ini produk sampingan klorin memicu produksi radikal bebas dalam tubuh , menyebabkan kerusakan sel , dan sangat karsinogenik . Lingkungan Defense Fund memperingatkan bahwa , " Meskipun konsentrasi dari karsinogen ( THMs ) yang rendah , justru tingkat rendah ini bahwa para ilmuwan kanker percaya bertanggung jawab untuk sebagian besar kanker pada manusia di Amerika Serikat . "

    Klorin adalah pestisida dan satu-satunya tujuan adalah untuk membunuh organisme hidup . Ketika kita mengkonsumsi air yang mengandung klorin , merusak sel dan jaringan di dalam tubuh kita . Dr Robert Carlson , sangat dihormati University of Minnesota peneliti yang karyanya disponsori oleh Badan Perlindungan Lingkungan Federal , merangkum , " masalah klorin mirip dengan polusi udara " dan menambahkan bahwa " klorin adalah Crippler terbesar dan pembunuh zaman modern ! "

    Klorin dan Kanker Payudara

    Kanker payudara , yang sekarang mempengaruhi satu dari setiap delapan wanita di Amerika Utara , baru-baru ini dikaitkan dengan akumulasi senyawa klorin dalam jaringan payudara . Sebuah penelitian yang dilakukan di Hartford Connecticut , yang pertama dari jenisnya di Amerika Utara , menemukan bahwa , " wanita dengan kanker payudara memiliki kadar 50 % sampai 60 % lebih tinggi dari organoklorin ( produk samping klorinasi ) dalam jaringan payudara mereka daripada wanita tanpa kanker payudara . "

    ReplyDelete
  74. Klorin Rasanya Bad
    Selain dari semua risiko kesehatan yang berhubungan dengan klorin dalam air kita , itu adalah penyebab utama dari rasa tidak enak dan bau pada air minum . The keberatan rasa menyebabkan banyak orang untuk beralih ke minuman yang kurang sehat lainnya seperti minuman ringan , teh atau minuman manis lainnya . Asupan air menurun , untuk alasan apapun , hanya dapat menghasilkan tingkat lebih rendah dari kesehatan.

    Menghapus Klorin Dari Air

    Kabar baiknya adalah bahwa klorin adalah salah satu zat yang paling mudah untuk menghapus dari air kita . Untuk alasan itu, secara logis harus melayani tujuan itu menjaga air kita bebas dari bakteri berbahaya dan penyakit yang terbawa air sampai ke waktu konsumsi , di mana ia kemudian harus dihapus oleh rumah kualitas penapis air .

    Tak seorang pun akan berpendapat bahwa klorin melayani tujuan yang penting , dan bahwa bahaya melakukan jauh dengan klorin lebih besar dari atau sama dengan risiko kesehatan yang terkait . Kebenaran yang sederhana adalah bahwa klorin kemungkinan di sini untuk tinggal . Gagasan bahwa kita bisa pergi dengan klorin setiap saat dalam waktu dekat adalah tidak realistis . Hal ini juga jelas bahwa klorin merupakan ancaman yang sangat nyata dan serius untuk kesehatan kita dan harus dihapus di rumah kita, pada titik penggunaan , baik dari air yang kita minum dan air yang kita mandi masuk

    ReplyDelete
  75. Masalah Tragis dengan Klorin dan Kehamilan - Ganda Risiko Cacat Lahir

    Sebuah studi oleh para peneliti dari University of Birmingham telah menunjukkan beberapa berita yang sangat mengganggu menghubungkan klorin , ditemukan dalam air keran biasa, kesulitan tragis dan meningkat dengan kehamilan .

     

    Secara khusus , para peneliti menemukan bahwa di daerah di mana tingkat klorin air keran yang tinggi , ibu hamil dua kali lipat risiko memiliki bayi mereka lahir dengan cacat lahir , termasuk sumbing , masalah jantung dan cacat otak besar .

    Alasan ancaman ini ada adalah karena kimia dengan - produk yang disebut THM , atau trihalomethanes , yang muncul ketika air dan klorin digabungkan . The THM itu mudah diserap melalui kulit ibu dan melewati ke dalam rahim . Cara lain ibu hamil dapat mengekspos bayi mereka yang belum lahir untuk bahan kimia berbahaya adalah dengan mandi atau mandi , minum air keran , atau hanya berdiri dekat dengan air mendidih karena klorin menguap dengan cepat ketika dipanaskan .

    Tim peneliti mempelajari catatan kelahiran hampir 400.000 catatan kelahiran . Mereka menemukan bahwa risiko otak lengkap hilang dan tali tulang belakang , bibir sumbing dan lubang di jantung meningkat antara 50 dan 100 persen di bawah kondisi cholrinated . Risiko tambahan Sindrom Down dan cacat saluran kemih juga ditemukan mengalami peningkatan .

    Penelitian ini menegaskan posting sebelumnya saya membuat mengenai efek buruk dari mandi dengan air yang mengandung klor . Tanpa menggunakan filter mandi kualitas yang menghilangkan klorin dan bahan kimia lainnya , kau benar-benar mandi ' telanjang ' terhadap efek tragis bahan kimia berbahaya dan beracun . Hal ini terutama terjadi ketika mandi atau mandi karena klorin diserap dalam tingkat dipercepat ketika mandi di air hangat . Anda menyerap bahan kimia 3 sampai 5 kali lebih mandi hangat daripada meminumnya . Bahan kimia ini cukup volitale dan menguap dengan mudah sehingga Anda menghirup klorin dan bahan kimia lainnya sementara mandi juga.

    Baca ' Apakah Anda Mandi Dengan Klorin ? ' Dan menonton video yang memperlihatkan efek ini untuk kesehatan Anda .

    Saya telah menginstal filter air di kedua mandi dan di dapur untuk mencuci makanan sehingga kita bisa mandi dan makan klorin bebas . Tidak hanya kulit kita lembut dan tidak lagi gatal-gatal dari efek pengeringan klorin , kita merasa lebih baik mengetahui makanan kita dan tangan dicuci tanpa klorin.

    ReplyDelete
  76. jgn gaduh2..ikut suka korang la nak penapis yg mana.pilihan di tgn masing2..

    ReplyDelete
  77. hahHa smua btekak mcm Pakar pakar jer klakar. mnum air jmpi pakcik kat kg aku lg baik. baik dmam oo

    ReplyDelete
  78. aduh.. letih baca... sampai masing2 nak berhujah bertekak bagai... jd kesimpulannya air mana yg lebih baik? air mineral ke air RO??

    ReplyDelete
  79. Time sihat kita minum ayiaq mineral.... bila sakit kita minum air RO .... conclusionnya dua2 bagus...... ada duit beli ayiaq zam2.... yg pastinya air kopi jugak yg sedap

    ReplyDelete
  80. Yang baik adalah air RO, saya kurang bersetuju terhadap air mineral kerana saya sebagai ahli dan pakar dalam bidang kimia mendapati ada perbezaan antara ketiga2 air yang pernah saya minum..yang pertama air zam zam,.air ini cukup bagus, mujarab dan diakui oleh orang bukan islam sendiri,.mengandungi kandungan mineral organik..INGAT "ORGANIK", manakal air mineral biasa mengandungi bahan mineral bukan organik"..RO tidak mengandungi sebarang mineral..RO iaitu reverse osmosis adalah air terbaik selepas air zam zam kerana hanya mengandungi air sempurna H20 sehingga boleh memecahkan batu karang,.Setelah di buat kajian dan di soal siasat terhadap orang ramai didapati air RO sangat selamat dan sedap untuk diminum setiap lapisan masyarakat tanpa ada kesan sampingan ,.Sedang pakar air sendiri Robert long mengesyorkan air RO,.
    Air mineral yang mengandungi bahan mineral bukan organik akan menganggu sel2 dalam badan selain membebankan keupayaan buah pinggang,.ditambah dengan logam berat dan klorin..ianya boleh membawa kepada pelbagai penyakit kronik,.dulu saya tidak berani bercakap pasal air mineral ini tetapi lihatlah air kita sekarang,..sudah tercemar serta klorin juga ditambah dalam air sedangkan penapis air tidak mampu menapis klorin,virus,logam berat dan lain2..bagi siapa yang ambik chemistry form 5 sampai university dapat tengok dalam periodic table unsur kimia dengan nombor atom 17 simbol CI. ianya adalah satu halogen dijumpai dalam jadual berkala dalam kumpulan 17 sebagai ion klorida. Mineral boleh diperolehi daripada buah2an, sayur2an dan makanan,..bukanya AIR!!
    Dalam dunia hanya dua buah negara yang memiliki cop mohor emas s-300 pada penapis air,.pastikan penapis air anda ada cop mohor emas s-300..jangan tertipu dengan mana2 penapis air dan fakta yang salah..hal ini kerana s-300 ini telah mendapat sijil halal dari jakim jika di malaysia,.dispanyol juga telah mendapatkan sijil halal dengan cop mereka sendiri..

    ReplyDelete
  81. hehee. xnk komen ape2. cuma nk share pengalaman kt rumah sy mmg dah brtahun2 minum air tapis air RO.. skrg mmg xblh minum air kosong biase... sbb ade rase clorin and sakit tekak.(mybe tekak dah biase minum air ro).. dri segi kesihatan mmg trlawas sgt.. sistem buang air bsr sy normal, 2hari sekali or sehari sekali... cuma mmg lah bdn kurg dpt mineral and lain2 sbb sy xsuke mkn syur.pape pun sy brsyukur sbb buah pinggang sy sihat and brfungsi normal. sy tengok wanita hari ini.. doktor tu ckp tnde buah pinggang sihat, sistem buang air besar kite normal... kalau lebih or kurang dri 2hari sekali / sehari sekali mungkin usus kite ade msalah.. sekian :)

    ReplyDelete
  82. penapis air elken ada tds controlker

    ReplyDelete
  83. Produk elken mmg luar biasakkkkkkk

    ReplyDelete
  84. Boleh sahaja penulis blog lain membuat tajuk: "Keburukan Air Tapis Mineral", dengan memetik jurnal-jurnal atau penulisan pakar-pakar antarabangsa. Tapi untuk apa? Peniaga yang beretika dia tidak akan memburukkan sistem penapisan orang lain hanya kerana untuk melariskan perniagaannya. Biarpun ai akhir artikelnya penulis blog ini menyatakan: 'pilihan di tangan anda' konon-konon nak lepas tangan, namun semua orang tahu penulis blog ini mengamalkan cara jualan yang kurang beretika.

    ReplyDelete
  85. Yeah! bener tuh doang!! Peniaga berEtika tidak akan memburukkan produk org lain Tapi hanya menyebut keBaikan produk sendiri. Ingat tuh dongg!!!

    ReplyDelete
  86. Blog ini mempunyai fakta yang salah. Air RO meskipun dikatakan tiada mineral namun mineral yang terkandung di dalam air mineral amat sedikit. Dengan setiap 500ml air mineral cuma ada 15mg kalsium dan magnesium 1.3mg tidak dapat berbuat banyak untuk tubuh. Malah segelas susu, nasi lauk ikan dengan sayur yang kita makan berpuluh kali ganda mineralnya dapat menyeimbangkan kadar mineral dalam tubuh badan kita. Oleh itu fakta air ini menyebabkan radikal bebas merebak disebabkan tiada mineral tidak benar sama sekali. Mengapa pusat-pusat dialisis buah pinggang menggunakan air RO? Sudah tentu air RO baik untuk rawatan kesihatan. Oleh itu sekali lagi fakta mengatakan air ini tidak baik untuk orang sakit adalah fakta yang boleh dipertikai. Sistem penapisan air RO telah diluluskan dengan piawai yang ketat sehingga mendapat pengiktirafan emas di Geneva, SIRIM, ISO dan sebagainya.

    ReplyDelete
  87. orang zaman dulu minum air mineral semula jadi je..dari telaga.. air sungai.. air bukit.. sihat umur panjang..... sekarang ni mengada nak minum r.o pulak... dekat negara maju semua mati cepat sebab minum air r.o dengan izin allah.... ini dakyah yahudi.. kita kena tipu buta2 je.. orang expert pun kena tipu.. diorang tertipu dan nak duit je..

    ReplyDelete
  88. kalau nak bincang tentang air ni... insyallah saya banyak sangat nak share.. siapa nak sihat dan maklumat free dengan izin allah... cal atau sms je.. saya pasti response.. kesian orang yang teraniaya kurang ilmu... wallahualam... tel sms -- 0138656666. 0196666929

    ReplyDelete
  89. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  90. Air RO Coway menepati standard antarabangsa, diiktiraf SIRIM, penapisnya diiktiraf HALAL oleh pihak JAKIM. Penapisan air RO Coway adalah terbersih dengan tembusan 0.0001 mikron iaitu dapat menyingkirkan 99.9% bahan cemar termasuk logam berat dan mineral bukan organik yang tidak diperlukan oleh tubuh manusia. Tambahan pula mineral dalam air hanya sangat sedikit. Mineral yang banyak boleh didapati dalam susu, sayuran, buah-buahan dan makanan. Air yang terbersih ternyata lebih selamat diminum dan menyihatkan. Selamat meminum air RO yang diproses menggunakan teknologi canggih! Anda pasti bahagia. Tambahan pula air perigi, sungai dan air bukit kini telah tercemar dengan teruknya akibat pembangunan, kilang-kilang perusahaan, asap-asap kenderaan yang turut meresap bersama air hujan. Ingatlah, hari ini bukan 100 tahun dahulu.

    ReplyDelete
  91. Apa itu R.O? Ro adalah ringkasan "osmosis berbalik". Dipanggil 'berbalik' kerana air itu 'dijadikan balik' sebagai air tulen, bukannya air yang bercampur dengan bahan lain. Proses menjadikan air tulen ini adalah seperti proses terjadinya air hujan. Iaitu asal air seperti air masin (laut), air kopi yang terpeluwap, air jemuran kain, air becak longkang yang terpeluwap ke udara lantasmenghasilkan air hujan. Air hujan ini boleh dikatakan sebagai air RO kerana sudah tulen, tidak bercampur lagi dengan garam (laut), kopi, air sabun jemuran, keladak longkang dan sebagainya. Air hujan adalah RO semulajadi tetapi sayangnya ketika ini air hujan telah bercampur dengan zarah-zarah cemar di udara. Oleh itu, proses RO buatan yang diamalkan melalui sistem tapisan RO adalah langkah paling selamat untuk menghindari logam-logam berat daripada memasuki sistem tubuh apabila diminum.

    ReplyDelete
  92. Setakat ini, hanya proses secara RO yang dapat menyingkir logam-logam berat seperti mercury, lead, ion metal dan sebagainya, dengan kehalusan tapisan sehingga 0.0001 mikron. Disebabkan tapisan yang amat halus ini, maka bahan-bahan mineral juga tersingkir mengakibatkan air RO ini sangat-sangat bersih iaitu air tulen yang benar-benar tulen tanpa campuran sebarang bahan asing. Motif daripada proses ini adalah: Sekiranya tapisan tidak dikecilkan sehingga 0.0001 mikron, mineral boleh menerobos tapisan bersama-sama logam berat. Kita mahu kedua-dua bahan ini berada di dalam air atau tidak mahu langsung. Hanya ada dua pilihan. Pilih salah satu. Yang satu ada mineral, tetapi ada logam berat juga. Yang satu tiada kedua-duanya, hanya air tulen. Jika saya, saya akan ambil air tulen.

    ReplyDelete
  93. Sebuah makalah di United Kingdom menerbitkan artikel bertajuk "What's in Your Mineral Water?". Antara lain menyatakan kandungan air mineral di samping mengandungi mineral, juga mengandungi logam berat."Mineral water are allowed to contained small traces of heavy metals such as aluminium, silver, cadmium and mercury" (www.dailymail.co.uk/healthy/article).
    Telah dijelaskan pada huraian terdahulu bahawa tapisan untuk mendapatkan mineral juga akan membawa bersama logam-logam berat kerana saiz tapisan yang tidak dapat menolak saiz zarah/atom logam tersebut yang mungkin menyamai saiz zarah mineral.
    Oleh itu dalam kes tapisan RO yang mempunyai 0.0001 mikron - meskipun menolak/menyingkir mineral namun dapat juga menolak/menyingkir logam berat dalam masa yang sama, sehingga air RO benar-benar bersih/tulen.

    ReplyDelete
  94. Aii smua sy pn nak kongsi penglmnn sy ne.. Boleh tak??? Sy sbnrnya pngguna wtr filter Elken.. Ro ..H2o bagi sy adalh pnapis air yg paling2 vagus n terbaik sbbnya tlh merawat hdung sy yg dahulunya sllu tersumbat ole mukus..smpai sy sesak nafas sprt org yg x cukup oksigen... Tp Alhamdulillah dgn adanya bio pure oksigen Elken.. Skrg hdung sy tak sum bat lagi bnafas pn sdh selesa skrg.. Lg bikin Gila boleh Jana income puluan ribu tau..

    Klu tak pcaya.. Try lh joint member pasti meletup- letup... ;)

    ReplyDelete
  95. Berdasarkan keterangan2 di atas, jelaslah bahawa air RO adalah lebih selamat diminum kerana tidak mengandungi logam-logam berat yang boleh membahayakan tubuh. Sekadar tidak mengandungi mineral, tidaklah menjadi masalah. Air itu boleh dicampur dengan milo ke, horlicks ke, oren ke, jus mangga ke, glukos ke. Atau anda amalkan suplemen vitamin atau anda makan makanan yg berzat dan berkhasiat. Tugas air ada tiga: a) Sebagai penyeimbang suhu badan. b) Sebagai pembawa zat-zat makanan ke seluruh tubuh. c) Sebagai bahan pelincir/cecair untuk tujuan perkumuhan. Adapun mineral dalam air, mineral itu adalah bukan organik yang tidak diperlukan oleh tubuh pun. Mineral organik banyak didapati dalam makanan. Kesimpulannya: Air RO adalah selamat dan baik untuk kesihatan kerana tidak mengandungi mineral yang tidak diperlukan tubuh serta tidak mengandungi logam-logam berat yang boleh membahayakan tubuh badan.

    ReplyDelete
  96. Kajian Sepihak Fokus Air RO (iaitu kajian fokus air RO semata-mata tanpa kaitkan bahan-bahan lain seperti sumber daripada makanan) adalah kajian yang amat lemah dan bersifat sepihak/spesifik terfokus hanya terhadap sampel bahan kajian. Kajian seperti ini tidak mengambil kira luar daripada sampling. Adakah manusia hanya minum air sahaja untuk hidup? Adakah air tidak bercampur dengan zat-zat pemakanan lain dalam tubuh? Adakah air bersifat kaku apabila memasuki tubuh? Jawapan terhadap semua persoalan: 1) Air RO tiada zat. 2) Air RO tiada mikrolit mineral. 3) Air RO melemah sistem pertahanan badan. 4) Air RO tiada mineral.
    Tahukah anda semua persoalan di atas dapat dijawab dengan mudah: Iaitu TUGAS AIR ADA TIGA SAHAJA DALAM BADAN: (Selain daripada itu BUKAN tugas air): 1) Menyeimbangkan suhu tubuh. 2) Membawa zat-zat pemakanan ke seluruh tubuh 3) Sebagai pelincir/cecair perkumuhan dan membuang toksin2 berbahaya dalam badan.
    Tiga perkara ini dengan sendirinya dapat menjawab 4 persoalan di atas. Tiada mikrolit mineral? Jawapan: Bukankah tugas air membawa bersama zat mineral? Tiada zat? Jawapan: Bukankah air membawa bersama zat-zat makanan? Melemah sistem imun? Jika air dah bawa mineral ke seluruh tubuh, tentulah sistem imun semakin kuat. Tiada mineral? Jawapan: Mineral dalam air adalah non organik yg tak diperlu tubuh. Mineral organik boleh didapati dalam makanan.
    Semoga dengan penerangan ini, bertambah clear persoalan tentang air RO ini yang sebenarnya tiada apa yang bahaya pun tetapi AMAT SELAMAT dan BAIK untuk KESIHATAN.

    ReplyDelete
  97. Air RO tiada mineral? Kini tidak lagi. Tuduhan terhadap kata2 air RO tiada mineral itu sudah BASI dan menjadi FITNAH JAHAT ORANG2 JAHIL. Telah banyak syarikat tapisan atau pembekal RO water kini telah 'memasukkan' mineral ke dalam air RO water. Mineral ini adalah mineral organik yang diperlukan oleh tubuh. Tujuan memasukkan kandungan mineral ini bukanlah kerana supaya dapat menyahut cabaran pemfitnah yang terlalu berbangga dengan air mineral mereka. Namun tujuannya hanyalah semata-mata untuk merubah rasa air RO itu sendiri agar rasanya lembut, sedikit manis, lazat serta sedap diminum. Jadi, minumlah air RO yang bukan sahaja ada mineral organik tetapi tidak mengandungi logam berat.

    ReplyDelete
  98. Tambahan keterangan di atas: Mineral yang dicampur ke dalam air RO itu adalah bersumber daripada tumbuhan (halal).

    ReplyDelete
  99. MINERAL ORGANIK DALAM AIR KELAPA
    Tahukah anda air kelapa muda (dan tua) mengandungi mineral organik (mineral yang diperlukan tubuh). Ianya bersifat rendah kolesterol, kandungannya terdiri omega-3, omega-6, gula jenis glukosa, fruktosa dan sukrosa. Sedikit protein dan lemak. Terdapat asam amino dan vitamin. Komponen fitokimia berupa tanin yang bersifat antibakteria. Mineral yang terbanyak adalah kalium dengan kandungan 730mg per 100 gram. Banyak kandungan magnesium, klorida natrium. Komposisi kalium/pottassium yang tinggi sangat baik untuk kesihatan.
    Tahukah anda sudah beberapa tahun dahulu lagi banyak syarikat penapis air telah gunakan sebatian kelapa dalam sistem tapisan mereka? Tahukah anda telah banyak syarikat pengeluar air RO ada campuran air/ sebatian kelapa ini dalam proses air RO mereka? Itu pasal jika anda minum air minuman RO yang dibeli di pasaran sekarang ada rasa sedikit manis seperti air kelapa? Sedapkan air RO tu!!

    ReplyDelete
  100. Wahai teman jgn kamu lupa bahawa tuhan mu ada lah rahsia yg amat rahsia.tidak akn kamu tahu tanpa kamu kenal akan dia.begitu jg air membawa rahsia tanpa kamu kenal dia maka tidak kamu tahu faedah didlm genggamannya.

    ReplyDelete
  101. Saya seorg inventor.skarang saya sedang berusaha merealisasikn fountain of youth.
    Dan syukur pd tuhan usaha saya dipintu kejayaan.sebarang pertanyaan 0197346865.

    ReplyDelete
  102. Air bersih disini..pasti hebat terangkat

    ReplyDelete